Egzamin na własnym motocyklu?


KURS PRAWA JAZDY Z WŁASNYM MOTOCYKLEM NA EGZAMINIE PAŃSTWOWYM 

W związku ze zmianami przepisów szkoła motocyklowa posiadająca własny park maszyn może udostępniać te motocykle na egzaminy państwowe. Idąc za logiką i kierując się bezpieczeństwem Szkoła Motocyklistów KSM w Krakowie stosuje jeszcze jedno wygodne rozwiązanie, choć nieco skomplikowane prawnie. Mianowicie jeśli posiadasz swój motocykl będziesz mógł na nim zdawać egzamin, a my przystosujemy go specjalnie na potrzeby egzaminu państwowego. Choć osoby „niewymiarowe” zdarzają się niezwykle rzadko, to mogą mieć nie lada problem z opanowaniem narzuconych przez WORD motocyklami.

Jakie Twój motocykl musi spełniać kryteria, żeby można było zdawać na nim egzamin?

W zakresie prawa jazdy kategorii A2 motocykl musi posiadać:

a) silnik o mocy co najmniej 20 kW i nieprzekraczającej 35 kW,
b) silnik o pojemności skokowej co najmniej 395 cm3
c) stosunek mocy do masy własnej nieprzekraczający 0,2 kW/kg

W zakresie prawa jazdy kategorii A motocykl powinien spełniać warunki:

a) silnik o mocy co najmniej 50 kW
b) silnik o pojemności skokowej co najmniej 595 cm3
c) posiadać masę własną przekraczającą 175 kg

Ponadto musi być sprawny technicznie, posiadać ważne badania oraz ubezpieczenie NNW na kwotę minimum 30 tys. złotych. Stan techniczny jest sprawdzany bezpośrednio przed egzaminem państwowym. Motocykl musi także posiadać zabezpieczenia w postaci gmoli przednich (osłony rurowe), czego wymaga ośrodek egzaminowania. Możemy takie wykonać na koszt osoby zainteresowanej.

Warunkiem skorzystania z tego rozwiązania jest odbycie szkolenia podstawowego zgodnie z programem na motocyklach szkoły w wymiarze minimum 16 h (opanowanie podstaw) i kontynuacja szkolenia na swoim sprzęcie. Dodatkowo wymagane będzie podpisanie odpowiedniej umowy i aneksu ze szkołą oraz opłata usługi. Kurs z własnym motocyklem daje wręcz gwarancję sukcesu, ale wymaga więcej czasu i procedur. Cena szkolenia wzrasta w takim wypadku, a kurs wydłuża się o 4h zajęć.

To rozwiązanie dla osób z nietypową budową ciała o krótkich kończynach lub jakimś schorzeniem uniemożliwiającym zdawanie na motocyklu oficjalnym ośrodka egzaminacyjnego.
Jeśli natomiast osoba ma predyspozycje w zakresie fizjonomii, to takie szkolenie byłoby zwykłą fanaberią i zalecamy wtedy szkolić się na tym co wszyscy, bo umiejętności są tylko kwestią odpowiednio długiego treningu.

MOTOCYKLE EGZAMINACYJNE – na czym się zdaje egzamin w MORD?

Obecnie w Polsce prawo przewiduje, że egzamin motocyklowy zdajesz na takim motocyklu jaki akurat posiada na wyposażeniu Ośrodek Egzaminowania. Jest to niekorzystne w szczególności dla osób o mniejszej posturze i wadze, gdyż motocykle jakie kupują ośrodki egzaminowania to najczęściej mało popularne modele na rynku, a kryterium wyboru to oczywiście najniższa cena. Zawsze warto sprawdzać jaki motocykl jest na egzaminie i szukać szkoły, która dysponuje takim samym modelem.

Motocykle egzaminacyjne w Krakowie – MORD Kraków

Kategoria A   – YAMAHA MT-07 o mocy 55kW z ABS – waga 182 kg (na sucho)
Kategoria A2  – YAMAHA MT-07 o mocy 55kW z ABS – waga 182 kg (215 kg uzbrojony)

Kategoria A1 – Yamaha YBR 125 Custom o mocy 10 KM i wadze 129 kg
Kategoria AM – RIEJU TANGO 50 TG50 o pojemności 49 ccm i masie 101 kg (na życzenie)
Kategoria AM– ROMET Z-tka o pojemności 49,5 ccm i masie 105 kg

Zawsze możesz kupić swój motocykl i zdawać już na nim korzystając z naszej oferty. 

 

Na czym powinno się zdawać kat.A , a na czym uczyć?

Nie jest żadnym odkryciem, że najlepiej doskonalić się na takim motocyklu jakim będziesz później jeździł. Natomiast nauka podstaw winna w imię zasady stopniowania trudności w nauczaniu początek znajdować w małych pojemnościach i masach motocykli. W miarę opanowywania jazdy i nabierania umiejętności można przesiadać się na większe maszyny.

Przymus sprzętowy w WORD

Zdaniem wielu fachowców branży, instruktorów techniki jazdy motocyklem oraz ekspertów od psychologii transportu obecna praktyka polegająca na zmuszaniu do egzaminu na konkretnym modelu motocykla jest niewłaściwa. Istnieje też problem prawny polegający na tym, że osoba chcąca kierować w przyszłości małymi motocyklami o pojemnościach rzędu 150 ccm – 350 ccm musi zdawać egzamin kategorii A na dużym i cięższym motocyklu o pojemności minimum 600 ccm. Przepisy nie są elastyczne, brakuje ujęcia motocykli między pojemnością 125 ccm – 595 ccm w przepisach o egzaminowaniu na skutek czego powstała dziura i luka prawna, ale tym razem działająca na niekorzyść.

Wizja właściwego postępowania

Byłoby ideałem, gdyby pozwolono w przyszłości zdawać na dowolnym motocyklu spełniającym warunki danej kategorii prawa jazdy wg. tych samych przepisów które dotyczą uprawnień.  Oczywiście każda osoba winna wcześniej przejść kurs motocyklowy i spróbować różnych motocykli, żeby mieć porównanie i świadomą ocenę różnic. Następnie taka osoba mogłaby zdecydować jaką kategorię chce posiadać i po wyborze odpowiedniego motocykla składać właśnie na nim egzamin państwowy.

Niepełnosprawni motocykliści na kursach

Pomijamy w tym artykule kwestię niepełnosprawnych motocyklistów chcących zrobić kurs motocyklowy i zdobyć wymarzone prawo jazdy A. W tym zakresie można by książkę napisać, taki jest bałagan i brak zrozumienia. Mieliśmy już wielu niepełnosprawnych kursantów i choć udawało się zorganizować egzamin oraz kurs, to nie obyło się nigdy bez korespondencji bezpośrednio z Ministerstwem i stosownych odstępstw. Podobnie ma się sprawa egzaminu na kat. AM do kierowania pojazdami typu L6e, gdzie żeby jeździć quadem musisz egzamin zdać motocyklem jednośladowym tylko dlatego, że Ktoś sobie zapomniał o tym kiedy tworzono nowe przepisy w 2011 roku.

Póki co można to obejść, ale w dosyć skomplikowany sposób.