Jak prawidłowo przymierzać i dobierać kask motocyklowy?
Poradnik dla początkującego motocyklisty
Wybór odpowiedniego kasku motocyklowego to jedna z najważniejszych decyzji, jaką podejmuje każdy motocyklista. To nie tylko wymóg prawny, ale przede wszystkim kluczowy element Twojego bezpieczeństwa. Dobrze dobrany kask chroni głowę w razie wypadku, poprawia komfort jazdy i zmniejsza zmęczenie. Jednak, aby spełniał swoje funkcje, musi być idealnie dopasowany. Poniższy poradnik krok po kroku przeprowadzi Cię przez proces wyboru i przymierzania kasku, abyś mógł cieszyć się bezpieczną i komfortową jazdą.
Krok 1
Zmierz obwód głowy – to podstawa dobrego dopasowania
Zanim zaczniesz przeglądać dziesiątki modeli kasków, musisz poznać swój rozmiar. Podstawą jest dokładne zmierzenie obwodu głowy.
Czego potrzebujesz?
- Miarka krawiecka (centymetr)
- Lustro lub pomoc drugiej osoby (żeby odczytać pomiar)
Jak to zrobić?
- Owiń miarkę krawiecką wokół głowy w jej najszerszym miejscu (w sklepach mają specjalne miarki)
- Miarka powinna przebiegać około 1- 1,5 cm nad brwiami oraz tuż nad uszami.
- Upewnij się, że miarka jest napięta, ale nie uciska głowy.
- Odczytaj wynik w centymetrach. Dla pewności powtórz pomiar 2-3 razy, aby wyeliminować ewentualne błędy.
Otrzymany wynik to Twój punkt wyjścia. Każdy producent kasków posiada własną tabelę rozmiarów, w której przypisuje konkretne obwody głowy do oznaczeń takich jak S, M, L czy XL.
Pamiętaj, że rozmiarówka może się różnić między markami producentów kasków, dlatego zawsze sprawdzaj tabelę konkretnego producenta, którego kask Cię interesuje.
Krok 2
Jak powinien leżeć idealnie dopasowany kask?
Pomiar to jedno, ale przymiarka to kluczowy moment. Nowy kask motocyklowy powinien być ciasny, a nawet lekko niewygodny przy pierwszym założeniu.
Wyściółka kasku z czasem dopasuje się do kształtu Twojej głowy, dlatego nie wybieraj modelu, który od razu jest zbyt luźny.
Oto, na co zwrócić uwagę podczas przymiarki:
- Zakładanie: Kask powinien wchodzić na głowę z lekkim oporem.
- Uczucie na głowie: Po założeniu kask powinien przylegać równomiernie do całej powierzchni głowy. Nie możesz czuć żadnych punktowych ucisków, które mogłyby powodować ból, szczególnie na skroniach czy na czubku głowy.
- Wkładki policzkowe: Powinny one wyraźnie uciskać Twoje policzki, tworząc efekt „chomika”. To normalne i pożądane – zapewnia stabilność kasku.
- Test stabilności:
- Ruchy głową: Z zapiętym paskiem poruszaj energicznie głową na boki oraz w górę i w dół. Kask nie powinien się przesuwać ani obracać na głowie. Twoja skóra na czole powinna poruszać się razem z wyściółką kasku.
- Próba zdjęcia: Chwyć kask od tyłu i spróbuj go zsunąć do przodu. Prawidłowo dopasowany kask nie powinien dać się zdjąć w ten sposób.
- Sprawdź komfort: Jeśli to możliwe, pozostań w kasku przez 10-15 minut. Po tym czasie ewentualne punkty nadmiernego ucisku staną się wyraźnie odczuwalne.
Najczęstsze błędy:
- Kupowanie za dużego kasku: To najpoważniejszy błąd. Luźny kask podczas jazdy będzie hałaśliwy, niestabilny przy wyższych prędkościach, a co najważniejsze – w razie wypadku może zsunąć się z głowy, nie zapewniając żadnej ochrony.
- Kupowanie za małego kasku: Kask, który powoduje ból już po kilku minutach, będzie dekoncentrował podczas jazdy i odbierał całą przyjemność z podróży.
Krok 3
Wybierz rodzaj kasku dopasowany do twojego stylu jazdy
Na rynku dostępnych jest kilka głównych typów kasków motocyklowych. Wybór zależy od rodzaju motocykla, na którym jeździsz, oraz od Twoich preferencji.
Krok 4
Zwróć uwagę na certyfikaty bezpieczeństwa CE
Każdy kask dopuszczony do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej musi spełniać określoną normę bezpieczeństwa. To gwarancja, że produkt przeszedł rygorystyczne testy wytrzymałościowe.
- ECE 22.06: To najnowsza i obecnie obowiązująca (od 2023 roku) europejska homologacja. Kaski z tym certyfikatem przeszły bardziej rygorystyczne testy niż w przypadku starszej normy ECE 22.05, uwzględniające m.in. uderzenia pod różnymi kątami oraz testy akcesoriów, takich jak blendy przeciwsłoneczne. Szukaj na pasku lub skorupie kasku metki z literą „E” w okręgu i numerem certyfikatu.
- Inne certyfikaty: Możesz spotkać się również z amerykańską normą DOT, czy japońską JIS lub ocenami niezależnych organizacji jak brytyjski SHARP, który testuje kaski i przyznaje im gwiazdki (od 1 do 5) za poziom bezpieczeństwa.
Pamiętaj, że nawet najdroższy kask z najlepszych materiałów nie spełni swojej roli, jeśli będzie źle dopasowany.
Dlatego poświęć odpowiednio dużo czasu na przymiarki i wybierz świadomie.
Chcesz wiedzieć z czego zrobione są skorupy kasków?
– przeczytaj nasz inny artykuł o skorupach kasków – kliknij tu …
Producenci konkurują także wyposażeniem kasków motocyklowych. Niektóre profesjonalne firmy produkują skorupy w różnych rozmiarach i stosują innowacyjne sposoby wypełnień EPS-em, kóry może być zawieszany na elastomerach oraz dzielony wentylacją kanałową. Na cenę wpływa jeszcze wiele innych czynników o których dowiesz się uczestnicząc w naszych szkoleniach w Krakowie.